بازی من و تو

پیش نوشت :  معرفی بازی من و تو
.


i and you ( i & u ) ::: simple maze

.

چندین سال پیش یکی از دلخوشی های نسل من مجله دانستنیها بود . در کنار همه مقاله های مفید این مجله بخش سرگرمی هم برای خودش حال و هوایی داشت و سرگرمی مورد علاقه من حل  مازها با مداد و پاکن بود . چند وقت پیش که فیلم اینسپشن رو میدیدم ایده تلفیق مازهایی که با دست طراحی میشه و انتقال اون به کامپیوتر به ذهنم رسید . بالاخره دیروز فرصت شد و یکی دو ساعته این پروژه شکل گرفت
.
در همین وبلاگ هزارتوهایی که توسط کیبورد کنترل میشه رو قبلا به همراه سورس معرفی کردم اما برای اینکه حس و حال دست گرفتن مداد رو داشته باشه این پروژه رو از اول ایجاد کردم و قصد دارم در قالب یک بازی اپن سورس کاملش کنم . اینجا همه چیز به کنترل شما بر روی حرکت موس بستگی داره
.


http://sourceforge.net/projects/iandu/

.

برنامه با دلفی 7 نوشته شده و سورس و فایل اجرایی که قابلیت اجرا در ویندوزهای 32 و 64 بیت و همین طور لینوکس ( از طریق واین ) رو داره از اینجا قابل دریافته . روال بازی رسیدن از منطقه استارت به هدف نهاییه . از طریق راهنمای بازی و همین طور این فیلم کوتاه بیشتر با محیط بازی آشنا بشید . کلیک چپ باید در محدوده منطقه شروع زده بشه و تا رسیدن به نقطه نهایی ( گوشه سمت چپ بالا ) باید کلیک نگه داشته بشه . لازمه در کمترین زمان ممکن این مسیر طی بشه و از دل هزار تو های طراحی شده عبور کنید
.
طراحی لابیرنت ها از قاعده خاص و ساده ای پیروی میکنه و خود شما هم میتونید مازهای خودتون رو در کامپیوتر ایجاد و وارد بازی کنید و رکوردهاتون رو ثبت کنید . یک فایل تمپلت در سورس بازی موجوده که به همراه راهنمای تصویری به شما در ساخت نقشه کمک میکنه
.
بهتره اشاره کنم که تموم کردن بعضی از هزار توها به اعصاب فولادی شما احتیاج داره . بد نیست رکوردهای خودتون رو با یه تگ مشخص ( مثلا #منوتو )  اینجا قرار بدید . بازی در مراحل اولیه توسعه قرار داره و مسلما باگ هایی هم داره . خوشحال میشم موارد عجیب و غریب رو گزارش کنید
.

 

.
اگه دستتون در پیچ های ساده گرم شد حتما سری به ماز آلبرت بزنید . به شخصه دوست دارم ببینم کمترین زمانی که میشه این ماز رو حل کرد چقدره . اگه احساس میکنید بعضی از مازهای طراحی شده عملا غیر قابل حله کافیه کمی در فتوشاپ دالان ها را ادیت کنید . دقت کنید شما میتوانید از هر طرح و رنگی برای ساخت لابیرنت خود استفاده کنید منتها یک مسیر با رنگ سفید برای اتمام بازی حتما لازمه . مسیرهایی که طراحی میکنید رو به همراه نمونه حل شده برای من ارسال کنید تا در اپدیت های بعدی قرار بدم
.

  1. mohammaddesign
    دسامبر 4, 2010 در 4:15 ب.ظ.

    ذکر دو نکته هم به نظرم از لحاظ زبانی بد نیست :

    1- ترکیب i و u مسلما در انگلیسی غیر کاربردی و حتی اشتباهه ! و با اگاهی از این مطلب به استفاده از این اسم اصرار داشتم.

    2- کلمه maze بصورت دقیق ( میز تلفظ میشود ) اما در فارسی بصورت ماز بیشتر نوشته میشود. در لغت نامه دهخدا یک جستجوی کوچک داشته باشید بد نیست .

  2. سینا
    دسامبر 4, 2010 در 8:43 ب.ظ.

    سلام . مثل همیشه خوب و جالب . فقط یه موردی که به نظرم اومد اینه که بعضی جا ها پیش میاد که موس از روی پد خارج میشه و یا دیگه سمت چپ-تری روی میز وجود نداره و با توجه به قوانینی که نمیشه دکمه رو رها کرد و یا قطع کردن خود خط هم خطاهست این موضوع واقعا ناراحت کننده میشه ، بارها این موضوع برای خودم پیش اومد که از پد خارج شدم و یا امکان جابجایی نوت بوک نبود و کوچکترین لرزش دست برای جابجایی پد موس و یا نوت بوک در انتهای نقشه باعث خراب شدن کار میشد! ولی بازم ممنون ، خیلی جالب بود .

  3. serhossien
    دسامبر 6, 2010 در 8:21 ب.ظ.

    سلام برنامه رو دانلود کردم و یکم با هاش ور رفتم. خیلی با حاله همیشه از حل کردن معما لذت بردم. یه سوال دارم چند سال که داری برنامه نویسی می کنی.ممنون

    • mohammaddesign
      دسامبر 7, 2010 در 1:42 ب.ظ.

      ممنون از لطف شما : از سال 80 با ورود به رشته مهندسی نرم افزار .

  4. دسامبر 13, 2010 در 3:41 ب.ظ.

    1) سلام.چرا بعد از چند ثانیه خط خود به خود قطع میشه؟(با دو تا موس امتحان کردم)
    2) پس من که تازه دارم پاسکال(اسمایل خجالت) یاد میگیرم حالا حالاها به شما نمیرسم:(

    • mohammaddesign
      دسامبر 14, 2010 در 8:11 ق.ظ.

      چنین مشکلی رو ندیدم ( خیلی ها برنامه رو تست کردند ) . اگه کلید موس رو رها نمیکنید احتمالا یه برنامه در پس زمینه داره بازی رو از foreground به background میبره و چون فوکوس عوض میشه شاید این مشکل براتون پیش میاد. دوست عزیز این بازی حاصل 5 خط کد مفیده و یه ایده خیلی ساده داره و تنها برای سرگرمی نوشته شده . شما تلاش کنید بهتر از این رو میتونید بنویسید . موفق باشید.

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه