هنوز هم تقویم فارسی

واقعیت تا همین امروز هم مطمئن بودم نباید به کد هیچ تقویم شمسی ای اعتماد کنم . دو دلیل عمده همیشه در پس ذهن من وجود داشت :

دلیل اول به پیچیدگیهای محاسبه آن برمیگشت . به دلیل آشنایی با نجوم آماتوری و علاقه به پیاده‌سازی الگوریتمهای نجومی همیشه به تقویمها علاقه داشتم و همیشه در ذهنم به صورت ناخودآگاه اخطاری وجود داشت که یک تقویم شمسی کاملا صحیح وجود خارجی ندارد .

دلیل دوم به برنامه‌نویسی ما ایرانی‌ها برمیگردد ( فعلا حوصله توضیح  آن را ندارم !) . چند وقت پیش بالاخره ایده نوشتن یک تست برای بررسی صحت تعدادی از کدهای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی را اجرایی کردم . ایده ساده بود . من تمام زمان های اعتدال بهاری را از تاریخ میلادی به شمسی تبدیل کردم ( آن هم برای یک بازه هزار ساله ) . تست های جعبه سیاه و سفید در مهندسی نرم افزار ( اسمایلی یک حرفه ای🙂 )

اما نتایج :

اول از همه چون من یک منجم و برنامه نویس ایرانی هستم پس به طور حتم احتمال اینکه تمام اطلاعاتی که در زیر ارائه میکنم اشتباه و غلط و ناشی از بی دقتی من باشد زیاد است . پس با دقت شما هم بررسی کنید :

– من متوجه شدم تقویم شمسی دات نت تقویم قابل اعتمادی است اما اولین باگ این کد از آخرین روز سال 1634 شروع میشود . ( امتحان کنید ) شاید به من خرده بگیرید که سال 1634 شمسی نه من هستم نه تو ! کد باید صحیح باشد تمام .

– در ادامه من آخرین روز سال 1403 شمسی را معیار قرار دادم . این سال کبیسه است و طبیعتا اسفند آن سی روزه است . اگر قبول ندارید به اینجا سر بزنید . حالا من چند تا از معروفترین ابزارهایی که  استفاده میکردم را تست میکنم :

-من متوجه شدم کامپیوننت تقویم شمسی نوشته شده برای زبان برنامه نویسی دلفی تاریخ های زیادی را  اشتباه محاسبه میکند ( اگر من اشتباه میکنم اطلاع دهید ) :

Delphi_MK_Dateاسفند ماه سال 1403 سی روزه است نه 29 روزه

– مورد بعدی در جاوا و از پروژه ای متن باز که در کافه بازار هم با استقبال خوبی روبرو شده است :

Android_MK_Date

توضیح : من از هر دوی این پروژه ها همیشه لذت برده ام و  از توسعه دهندگان آن کمال تشکر را دارم ( چون سالها از کدهای  این پروژه ها و تلاش این دوستان بهره برده ام .  )

سخن پایانی :

متاسفانه کدهای دیگری هم در سطح وبلاگها و تالارهای برنامه نویسی وجود دارد که توانایی محاسبه یک ساله را هم به درستی ندارند . در صورت تمایل تاریخ اعتدال های بهاری و تاریخ دقیق خروجی را قرار میدهم . پیش از آن امیدوارم  من به عنوان یک برنامه نویس بی دقت اشتباه کرده باشم . موفق باشید .

 

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

