خانه > مرورگر, ویندوز, کامپیوتر, برنامه نویسی, دلفی, زندگی > متون فارسی انگلیسی و مشکلات من

متون فارسی انگلیسی و مشکلات من

پیش نوشت : بررسی و روش حل مشکل بهم ریختگی متون فارسی و انگلیسی

.

 جمله ای که کلمات فارسی و انگلیسی داره همیشه یه چنین مشکلاتی ایجاد میکنه: اما راه حل چیه ؟ توصیه میکنم قبل از خواندن ادامه این پست حتما مطلب آقای ناصر حاجلو که یکی از کاملترین راهنماها برای حل این مشکل میباشد رو مطالعه کنید و برای نصب قالب کیبورد استاندارد فارسی این مطلب مطالعه بشه

اما بعضی مواقع من امکان نصب این قالب استاندارد رو نداشتم پس باید کاراکتر کنترلی RLE رو به صورت دستی ایجاد میکردم و در ابتدای جملات فارسی انگلیسی قرار میدادم . اما از کجا این کاراکتر رو تهیه میکردم ؟ تا این لحظه هیچ Shortcut ساده ای برای تایپ این کاراکتر در ویندوز به نظرم پیدا نشده ( اگه هست خبربدید ) . جستجو در سایت های مختلف هم به میانبری ختم میشه که اشاره داره برای تایپ این کاراکتر کنترلی یونیکد از ALT + 202B استفاده کنید . برای من جواب نداد  حتی اگه عملی باشه به نظرم اصلا قابل قبول نیست

.

نمونه بالا یک فید تستی در سایت فرندفید رو نشون میده که مشکل بدون نصب هیچ برنامه اضافه حل شده . همون طور که مشخصه به هم ریختگی متن از بین رفته و دلیلش استفاده از یک کاراکتر RLE در ابتدای تایپ متن میباشد . اما من این کاراکتر رو از کجا میتونم در ویندوز پیدا کنم ؟ گاهی خیلی چیزای ساده که جلوی چشممونه فراموش میشه

.

کافیه در Notepad رایت کلیک کنید و کاراکتر مورد نظر رو در یه فایل خالی insert کنید . حالا میتونید در clipboard کپیش کنید و موقع تایپ اون رو اول متن paste کنید

. مساله اینه که این روش هم به نظرم خیلی دردسر داره . حتی میشه یه فایل bat درست کرد و با کمک دستور clip محتوای فایل رو وارد clipboard کرد اما این روش در ویندوز سون گاهی با مشکل همراه میشه

.

نهایتا برای حل این مشکل یه برنامه نوشتم . دقت کنید نصب قالب کیبورد استاندارد فارسی بهترین روشه و به شدت توصیش میکنم چون به سادگی و با استفاده از alt + ] در ابتدای هر متنی کاراکتر کنترلی رو خواهید داشت . اما اگه به هر دلیلی مثل من امکان نصب قالب رو ندارید برنامه ممکنه مفید باشه

.

RLEMaker Beta 0.0.1

اما کار این برنامه چیه ؟ با فشار ترکیب کلیدهای کنترل + شیفت + ] میتونید کاراکتر مورد نظر رو در clipborad  داشته باشید و در عین حال با روال موجود در برنامه اگه کرسر در محیطی باشه که قابلیت دریافت کلید از برنامه رو داشته باشه کاراکتر RLE در اون محل بازنشانی میشه . البته همه محیطها و برنامه ها این قابلیت رو نداره . مثلا Textarea در فرندفید این امکان رو ساپورت نمیکنه و باید قبل از تایپ متن به ترتیب زیر عمل کنید : کنترل +شیفت + ] و قبل از تایپ paste  . در عین حال فیس بوک انجام paste  رو نیاز نداره و کاراکتر در محل نوشتن متن قرار میگیره . بعضی ورودی های متن مثل gtalk از این هم سرسخت تر هستند و عملا امکان استفاده از این کاراکتر رو نمیدند . به هر حال انتخاب با شماست . داشتن یک فید و متن که توسط همه در تمام محیط ها درست نمایش داده بشه یا دارای به هم ریختگی باشه . برنامه RLEMaker فعلا در حالت بتاست و به همراه سورس دلفی 2010 از اینجا قابل دریافته

.

منتظر نظرات و روشهای شما برای حل این مشکل هستم . مشخصا برنامه های زیادی برای تعریف آرایش کیبورد فارسی نوشته شده اما من بیشتر دنبال ایجاد یه روش ساده برای تایپ این کاراکتر در محیط ویندوز بودم اون هم بدون ایجاد تغییر در تنظیمات . موفق باشید

در پایان لازمه از آقایان افشار محبی و وحید نصیری هم تشکر کنم

.

  1. اوت 5, 2011 در 12:09 ب.ظ.

    خیلی عالیه :*

  2. اوت 5, 2011 در 12:22 ب.ظ.

    بعله،ممنون

  3. mohammaddesign
    اوت 5, 2011 در 2:01 ب.ظ.

    کاربرای گنو/لینوکسی بهتره حتما مطلب آقای علی قنواتیان رو مطالعه کنند :
    http://weblog.aqlinux.ir/?p=148

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

